Conferència inaugural del curs de l’Associació Catalana de Puntaires

El passat divendres 5 d’octubre, l’Associació Catalana de Puntaires va inaugurar el curs convidant a la conservadora del Museu Tèxtil, Mercè López, a realitzar una conferència sota el títol “Complements de moda: detalls imprescindibles”. Aquest esdeveniment va tenir lloc a la sala d’actes del Centre Excursionista de Catalunya i durant el mateix, les persones assistents van conèixer diversos aspectes sobre els complements d’indumentària.

És molt habitual que, quan pensem en la història del vestit, visualitzem els vestits que duien les classes benestants. Són els que es conserven a la majoria de museus i col·leccions i també els que podem veure a moltes representacions artístiques. Però si ens fixem bé, observarem que no només eren jaquetes, cossos o faldilles sinó que hi havia tot un univers de complements, sovint imprescindibles, que formaven un conjunt estètic canviant segons les modes de cada moment.

El terme complement o accessori és relativament recent i defineix un objecte que conforma, de manera secundària, la indumentària d’una persona. A nivell de tipologia hi ha dos grans grups, els complements que es vesteixen (com per exemple sabates, barrets o guants) i els que es porten (com ventalls, bosses, ombrel·les o bastons).

El Museu Tèxtil conserva, dins del seu fons, accessoris tan masculins com femenins, datats d’entre el segle XVII fins a finals del segle XX. Alguns d’ells han variat la seva funció al llarg de la història i altres ja no s’utilitzen, com per exemple el carnet de ball.

Durant la conferència es van mostrar diverses imatges de sabates, barrets, guants, ventalls, ombrel·les, paraigües i bosses. Les assistents van veure la seva evolució al llarg dels darrers quatre-cents anys i van conèixer aspectes singulars, com per exemple que fins a finals del segle XIX no hi havia distinció entre peu dret i peu esquerre a les sabates, o que els ventalls van esdevenir una eina de comunicació, amb un llenguatge propi, durant el segle XVIII.

Imatge ventall conferència ACP.

El resum de la conferència es publicarà a la propera edició del butlletí de l’associació, juntament amb un llistat bibliogràfic de publicacions que es poden trobar a la biblioteca del Museu Tèxtil.

Aquesta conferència va ser una adaptació de la visita guiada sobre complements de moda que es fa periòdicament al Museu Tèxtil dins del cicle Secrets de Museu i que el proper any 2019 es celebrarà a principis del mes de juny. Us hi esperem!